MENU
pl en

ETAP 1. Szkolenie elementarne z zakresu diagnostyki. Rodzaje nośników, przechowywanie danych, uszkodzenia logiczne i fizyczne.

ETAP 1. Szkolenie elementarne z zakresu diagnostyki. Rodzaje nośników, przechowywanie danych, uszkodzenia logiczne i fizyczne.

PLAN RAMOWY >

RAMOWY PLAN KSZTAŁCENIA:
I. Wprowadzenie elementarnych zagadnień z zakresu przechowywania danych i zasady działania cyfrowych nośników informacji.

  1. Definicja.
  2. Klasyfikacja.
  3. Ewolucja.
  4. Przyszłość: pamięci rezystywne, ferroelektryczne, zapis magnetyczny wspomagany energetycznie.

II. Budowa i zasady działania nośników półprzewodnikowych na przykładzie SSD.

  1. Budowa tranzystora w układach typu Flash.
  2. Operacje zapisu, odczytu, kasowania.
  3. Wewnętrzna organizacja układu Flash-NAND.
  4. Ogólny schemat budowy nośników półprzewodnikowych.
  5. Kontroler oraz algorytmy kodowania i rozpraszania danych.
  6. Zasady translacji logicznych adresów LBA na adresy fizyczne.
  7. Pamięci monolityczne.

III. Budowa i zasady działania dysków twardych.

  1. Autopsja dysku twardego — omówienie poszczególnych podzespołów i ich roli w przechowywaniu danych.
  2. Fizyczna organizacja danych na powierzchni talerza, translacja adresów logicznych na fizyczne.
  3. Operacje zapisu i odczytu danych, proces kodowania i dekodowania.
  4. Serwo.
  5. Zapis równoległy, a prostopadły.
  6. Zapis dachówkowy.

IV. Fizyczne przyczyny utraty danych.

  1. Uszkodzenia mechaniczne złącz.
  2. Uszkodzenia podsystemu mechanicznego dysków twardych.
  3. Uszkodzenia elektryczne i elektroniczne.
  4. Degradacja powierzchni talerza magnetycznego.
  5. Zużycie układów Flash-NAND.
  6. Uszkodzenia firmware, błędy detekcji, problemy z translacją adresów logicznych na fizyczne.
  7. Wpływ czynników zewnętrznych, celowych uszkodzeń i zdarzeń losowych.

V. Podstawy diagnostyki stanu fizycznego nośników danych.

  1. Zewnętrzne oględziny nośnika i wstępna ocena jego stanu.
  2. Nieprawidłowa detekcja lub jej brak.
  3. Obsługa przydatnych aplikacji, wykazanie różnic między popularnymi produktami:
    a: Analiza SMART.
    b: Skanowanie powierzchni, rejestr stanu i rejestr błędów, rodzaje uszkodzonych sektorów.
    c: Znaczenie ostrzeżeń i komunikatów o błędach.
    d: Host Protected Area.

VI. Programowe przyczyny utraty danych

  1. Skasowanie plików.
  2. Usunięcie lub sformatowanie partycji.
  3. Problemy ze strukturą logiczną systemu plików ze wskazaniem możliwego podłoża sprzętowego.
  4. Destabilizacja systemu operacyjnego.
  5. Ataki złośliwego oprogramowania, szyfrowanie.
  6. Nadpisanie danych.
  7. Awarie macierzy RAID, problemy ze strukturą logiczną, konsekwencje awarii sprzętowych i błędów użytkowników.

VII. Podsumowanie kształcenia.

  1. Co należy wiedzieć o nośniku i jego zawartości przed przystąpieniem do odzyskiwania danych.
  2. Streszczenie i powtórzenie najważniejszych informacji.
  3. Panel dyskusyjny.

CZAS TRWANIA - 16 GODZIN DYDAKTYCZNYCH (2 dni)

ZALECENIA PRZED KSZTAŁCENIEM:
Mile widziana znajomość informatyczna.

FORMA REALIZACJI STACJONARNA >

ImageImageImage

Szkolenie realizowane w formie stacjonarnej. Bardzo duża liczba godzin i nacisk na zajęcia praktyczne, pozwalają uzyskać i utrwalić obszerny materiał oraz posiąść wiedzę niezbędną do działania w wymagającym zawodzie. Zajęcia prowadzone są w specjalnie do tego przygotowanych i przystosowanych salach. Każde biurko wyposażone jest w dwa szerokokątne monitory o przekątnej 23 cale, co pozwala w łatwy sposób poruszać się pomiędzy programami.

Wyposażenie sal do realizacji kształcenia:

  • Sala nr 1 składa się z 6 stanowisk roboczych, gdzie uczestnicy szkolenia zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczną.
  • Sala nr 2 składa się z 6 stanowisk roboczych, gdzie uczestnicy szkolenia zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczną
  • Sala nr 3 składa się z 8 stanowisk roboczych, gdzie uczestnicy szkolenia zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczną

Pozostałe pomieszczenia stanowią hol, szatnia z indywidualnymi szafkami na odzież zewnętrzną uczestników kształcenia.

TEORIA:
Sprzęt audiowizualny, niezbędne pomoce dydaktyczne: Każdy z uczestników podczas zajęć teoretycznych ma dostęp do komputera znajdującego się na Jego biurku. W sali znajduje się telewizor 72' za pomocą którego wyświetlane są materiały omawiane przez trenera. Materiały dydaktyczne potrzebne do przeprowadzenia zajęć teoretycznych: całość opracowanych materiałów jest autorska - przygotowana przez trenera prowadzącego. Na materiały składają się: opisy, wykresy, zdjęcia i filmy.

PRAKTYKA:
Sprzęt i urządzenia potrzebne do przeprowadzenia zajęć praktycznych: Każdy z uczestników podczas zajęć praktycznych ma dostęp do komputera znajdującego się na Jego biurku. Komputer posiada złącza potrzebne do podpięcia dysków celem dokonania diagnostyki. Trener na bieżąco śledzi poczynania osoby odbywającej kształcenie, udziela jej praktycznych wskazówek a następnie wspólnie omawiają otrzymane dane po skanowaniu dysków przy użyciu oprogramowania którego funkcjonalność wcześniej była przedstawiana.

Materiały szkoleniowe przekazywane na własność uczestnikom: Po ukończeniu kształcenia uczestnicy otrzymują materiały dotyczące całości przekazywanej wiedzy w formie elektronicznej oraz pomoc w postaci przydatnych linków: artykułów, publikacji i forów tematycznych, dzięki którym mogą się sami rozwijać.

FORMA REALIZACJI ONLINE >

Szkolenie realizowane w formie zdalnej jest to połączenie wieloletniego doświadczenia trenerów w zakresie realizacji kursów stacjonarnych, platformy Zoom oraz stanowiska szkoleniowego, w które uczestnik zostanie zaopatrzony drogą kurierską na czas trwania kursu (wyposażenie oraz materiały szkoleniowe).

      Platforma Zoom Platforma Zoom umożliwia dwustronną komunikację - między trenerem, a uczestnikiem kształcenia - i zapewnia wysoką jakość obrazu oraz audio w technologii HD. Platforma pozwala na udział w szkoleniach online z dowolnego urządzenia. Podczas spotkań organizowanych za pomocą Zoom kursant w czasie rzeczywistym realizuje część teoretyczną oraz otrzymuje zadania do wykonania na jednostce PC. Drogą kurierską wysyłamy jednostkę PC wyposażoną w odpowiednie złącza umożliwiające podłączenie dysku celem wykonania diagnostyki. Na tej jednostce kursant wykonuje część praktyczną.Takie rozwiązanie pozwala na płynną realizację szkolenia, gdzie trener na bieżąco śledzi poczynania osoby odbywającej kształcenie, udziela jej praktycznych wskazówek, następnie wspólnie omawiają otrzymane dane po skanowaniu dysków przy użyciu oprogramowania którego funkcjonalność wcześniej była przedstawiana. Ilość godzin kursu zdalnego jest identyczna jak w przypadku kursu stacjonarnego.

Jeśli chodzi o sprzęt, materiały oraz narzędzia tj. kompletne wyposażenie stanowiska szkoleniowego – wysyłamy je do uczestnika za pośrednictwem kuriera.

Co wysyłamy na szkolenie:

Sprzęt i materiały przesłane do uczestnika na czas trwania szkolenia (w celu realizacji części praktycznej szkolenia):

  • jednostka sprzętowa z niezbędnym oprogramowaniem, dyski, peryferia (monitor, klawiatura, mysz)

W/w wyposażenie stanowiska szkoleniowego jest przesłane i następnie odebrane od uczestnika po ukończeniu szkolenia za pośrednictwem kuriera.

INFORMACJE O TRENERZE >

IMIĘ I NAZWISKO: 

  • Paweł Kaczmarzyk

OBSZAR SPECJALIZACJI: 

  • Odzyskiwanie danych z dysków twardych, SSD, pamięci Flash i macierzy RAID oraz naprawa podzespołów komputerowych

WYKSZTAŁCENIE:

  • Średnie

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE: 

  • 20-letnie doświadczenie w odzysku danych

DOŚWIADCZENIE SZKOLENIOWE:

  • Ponad 1 800 godzin przeprowadzonych szkoleń z zakresu odzyskiwania danych
CERTYFIKAT >

Image       

Kształcenie rozpoczyna się od testu mającego na celu sprawdzenie wiedzy uczestników przed jego rozpoczęciem. Podczas kształcenia, cały czas weryfikujemy wiedzę, jaką nabywają uczestnicy. Zadajemy wyrywkowe pytania, przeprowadzamy szereg testów (głównie praktycznych), podczas których sprawdzamy postępy uczestników. Każdy etap kształcenia zakończony jest wewnętrznym egzaminem weryfikującym i potwierdzającym uzyskaną wiedzę. Po ukończeniu kształcenia uczestnik otrzymuje autorski certyfikat wydany przez Notebook Master.

Nazwa certyfikatu: 'Certificate Knowledge supported by skills'.

Certyfikat zawiera: imię i nazwisko uczestnika, nazwę kształcenia, liczbę godzin kształcenia, nazwę i adres organizatora, termin realizacji kształcenia, numer certyfikatu wraz z datą wystawienia, znak jakości MSUES oraz znak wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS).

Ponadto po zrealizowaniu każdego z etapów kształcenia uczestnik otrzymuje zaświadczenie potwierdzające jego ukończenie, zawierające powyższe informacje, a dodatkowo nazwę etapu.

Potrzebne dokumenty do złożenia wniosku kliknij 'pobierz'

KOMPETENCJE NABYTE W TOKU SZKOLENIA >

UZYSKANE KOMPETENCJE I UMIEJĘTNOŚCI PO POZYTYWNYM ZAKOŃCZENIU KSZTAŁCENIA PRZEZ UCZESTNIKA:
Uczestnik szkolenia po jego zakończeniu posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielną diagnozę, naprawę nośników pamięci oraz odzysku danych, w zakresie omawianym podczas kształcenia.

UCZESTNIK SZKOLENIA PO JEGO UKOŃCZENIU:

  • definiuje zasady działania cyfrowych nośników danych,
  • stosuje wiedzę na temat budowy i zasad działania nośników półprzewodnikowych,
  • wykonuje diagnozę stanu technicznego dysków twardych i nośników półprzewodnikowych oraz ustalić przyczyny utraty danych,
  • rozpoznaje objawy sygnalizujące zbliżającą się awarię,
  • stosuje zasady bezpiecznego postępowania z nośnikami danych oraz zagrożeń mogących utrudnić lub uniemożliwić odzyskanie danych,
  • wykorzystuje wiedzę na temat programowych przyczyn utraty danych.
CELE SZKOLENIA >

Cele kształcenia ujęte w kategoriach efektów uczenia się z uwzględnieniem wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Kształcenie ma na celu wyedukowanie kompletnych samodzielnych specjalistów w zakresie odzysku danych oraz naprawy nośników pamięci takich jak: dyski twarde, pendrive, karty SD posiadających umiejętności postępowania zgodnie z kategoriami uczenia się:

  • Umiejętność intelektualna – umiejętność wykorzystania wiedzy na temat budowy i sposobów działania nośników informacji,
  • Strategia poznawcza – umiejętność wykorzystania wiedzy na temat fizycznych i programowych przyczyn awarii nośników i utraty danych,
  • Informacja werbalna – umiejętność omówienia poszczególnych podzespołów i ich roli w przechowywaniu danych,
  • Umiejętność motoryczna – umiejętność wykonania wstępnej diagnostyki nośników danych,
  • Postawa – umiejętność wykorzystania zasad translacji logicznych adresów LBA na adresy fizyczne.

Program kształcenia jest autorski, wszystkie dokumenty slajdy oraz dokumentacja filmowa wykorzystywane podczas kształcenia są wynikiem badań i doświadczeń zbieranych latami.

jeśli potrzebujesz informacji o szkoleniach, zadzwoń do nas!


Aleksandra Dziadowiec Starszy specjalista ds. szkoleń
Aleksandra Dziadowiec
+48 572 995 842 adziadowiec@notemaster.pl
Maciej Piela Wsparcie techniczne 24h
Maciej Piela
+48 518 115 526 mpiela@notemaster.pl